Jak efektivně balit zboží na e-shopu?

Balení pro e-shop je téma, které nyní musí řešit doslova každý majitel e-shopu. S objemem tržeb rostou také nároky balení na omezení reklamací a vratek. Majitelé e-shopů si kladou otázku, jak balit bezpečně ale zároveň mít cenově dostupné balení. Sledujeme jaké výzvy řeší naši zákazníci. Připravili jsme pro Vás článek, jehož cílem je poskytnout praktický návod pro správné balení v různých fázích rozvoje podnikání.

E-commerce roste a mění se cenová
politika přepravců pro e-shop balení

S růstem trhu v e-commerce roste potřeba přizpůsobit balení změněné situaci. Roste totiž segment, kde je poptávka po menších jednokusových a atypických zásilkách. Největší přepravní společnosti (jako jsou UPS a DHL) indexují náklady na dopravu na základě velikosti balíku namísto hmotnosti. Tuto hodnotu pojmenovávají jako objemová hmotnost. A právě v této chvíli tudíž oddělení výroby a logistiky řeší problematiku atypických a sdružených zásilek. Klasický způsob uvažování se na téma dívá takto:

Oproti tomuto způsobu balení stojí technologie zakázkového balení „Box on Demand“ tzn. balení na míru bez využití vnitřního výplňového materiálu.

Kdy se pro e-shop hodí univerzální balení a kdy naopak ne?

V klasické standardní situaci je třeba definovat potřeby konstrukce, typu materiálu a parametrů lepenky. Vysoká investice také připadne na výsekovou formu. Využití výseku dává často smysl od určitého minimálního objednávacího množství (MOQ). Takovéto množství zatěžuje u začínajících nebo malých eshopů nejen cash-flow ale i místo na skladě. Majitel e-shopu by na místo obalů a výplní většinou raději viděl sklad plný expedovaného zboží.

Oproti tomu technologie stojí „Box on Demand“ neboli „krabice na míru“ (na českém trhu nabízí výrobu krabic na míru právě platforma BOX48.cz – okamžitá online kalkulace, srovnávač cen krabic, 95% zakázek vyrábí do 48 hodin). Tato technologie může i začínajícímu e-shopu nebo startupu nabídnout luxus v podobě výroby krabice na míru bez nadbytečného předzásobení. Díky menším objednávacím množstvím just-in-time se pak ve velmi krátké době může z komplikovaného vícedruhového balení stát „IKEA style“.

Toto balení pro e-shop ale nechce dělat kompromisy v ochraně produktů. Kromě redukce místa na skladě si tak majitel e-shopu zajistí odbourání vnitřních fixací. Zákazník najednou dostává úplně jiný produkt – jednodruhové ekologické balení s dostatečnou ochranou.

Toto balení dokonce může využít k vyšší ochraně zboží při přepravě. Odpadávají tak reklamace kvůli kvalitě balení od dopravce a celkově se díky nižšímu objemu platí i nižší přepravní náklady.

balení pro e-shop Wuders.cz
balení stolu pro e-shop Wuders.cz

Škálování vs. e-shop balení

Samozřejmě u velkých rostoucích e-shopů s tisíci objednávkami denně je čas využít pro balení i klasickou kartonážní výrobu. Podle velikostí a rozměrů zboží je minimální objednatelné množství (MOQ) v řádu 1000-2500 ks.

Takové e-shop balení je sice standardní (vyžaduje např. použití papírových, plastových nebo výplní), ale jeho výhodou jsou nižší pořizovací ceny v přepočtu na jednotku balení.

Jakmile e-shop překročí jednotky tisíc objednávek za den, tak se už většinou s jistotou neobejde některé z forem automatizace balení. Standardem v této oblasti je napojení na ERP/WMS systém s využitím WCS (Warehouse Control System).

V těchto objemech je vkládání faktur/brožur, potisk přepravních etiket, vážení balíků, potisk bez použití automatizačních technologií většinou nereálné a způsobilo by neefektivitu při hladkém průchodu zakázky systémem. Tlak na manažery výroby a logistiky ale samozřejmě přichází i ze strany koncového zákazníka. Ten očekává brandové ekologické balení, personalizaci a zároveň spolehlivou ochrana produktů. Efektivita a ekonomika balení ale nejde pokaždé s těmito požadavky ruku v ruce.

Jak na bezpečnost balení a snížení vratek?

Bezpečnost balení a řízení reklamací mají k sobě velmi blízko. Ač to není ze začátku zřejmé, management vratek je kritická složka online podnikání. Pokud se jedná o obrátkové zboží, lze reklamace řešit opakovaným prodejem zboží. Zákazník ale většinou vrací zboží v nevhodném balení, což ve finálě zvyšuje % nedobytných pohledávek (poničené zboží ve vratce). Jak jsme již informovali – klesá také hodnota vráceného zboží (které nelze dále vrátit do oběhu).

Díky krabicím o přesných rozměrech naopak můžete hodnotu vráceného zboží udržet. Klíčem je pak vyšší ochrana zboží v balení. Zákazník tak zboží vrací neporušené a dokonce v balení, ve kterém mu zboží přišlo. Takové zboží pak může být snadno znovu naskladněno, zabaleno a rychle připraveno k expedici.

Automatizaci a optimalizaci obalového hospodářství se věnujeme na webu Panotec.cz. Protiskluzný program pro optimalizaci paletových jednotek prezentujeme na webu Antislip-paper.cz.

Pokud Vás tato problematika zaujala a řešíte škálování ve Vaší fázi růstu, rádi Vám poradíme na poptavky@packung.cz.

Seznam důvodů proč je Box48.cz ten správný systém pro vás a vaše podnikání

Systém box48.cz neustále vyvíjíme na základě vašich podnětů. Zpětná vazba je pro nás dar a díky ní se rychleji zdokonalujeme

Seznam dalších novinek budeme pravidelně zveřejňovat. V případě, že máte jakýkoliv dotaz neváhejte nás kontaktovat ZDE.

Recommended Posts