Jak efektivně balit zboží na e-shopu?

Obaly jsou téma, které nyní musí řešit doslova každý majitel e-shopu. S objemem tržeb rostou nároky balení na omezení reklamací a vratek. Majitelé e-shopů si kladou otázky, jak balit bezpečně ale zároveň mít balení cenově dostupné. Zajímáme se o to, jaké výzvy řeší naši zákazníci. Připravili jsme pro Vás článek, jehož cílem je poskytnout praktický návod pro správné balení v různých fázích rozvoje podnikání.

E-commerce roste a mění se cenová
politika přepravců pro e-shop balení

S růstem trhu v e-commerce roste potřeba přizpůsobit balení změněné situaci. Roste totiž segment, kde je poptávka po menších jednokusových a atypických zásilkách. Největší přepravní společnosti (jako jsou UPS a DHL) indexují náklady na dopravu na základě velikosti balíku namísto hmotnosti. Tuto hodnotu pojmenovávají jako objemová hmotnost. A právě v této chvíli tudíž oddělení výroby a logistiky řeší problematiku atypických a sdružených zásilek. Klasický způsob uvažování se na téma dívá takto:

Oproti tomuto způsobu balení stojí technologie zakázkového balení „Box on Demand“ tzn. balení na míru bez využití vnitřního výplňového materiálu.

Kdy se pro e-shop hodí univerzální balení a kdy naopak ne?

V klasické standardní situaci je třeba definovat potřeby konstrukce, typu materiálu a parametrů lepenky. Vysoká investice také připadne na výsekovou formu. Využití výseku dává často smysl od určitého minimálního objednávacího množství (MOQ). Takovéto množství zatěžuje u začínajících nebo malých eshopů nejen cash-flow ale i místo na skladě. Majitel e-shopu by na místo obalů a výplní většinou raději viděl sklad plný expedovaného zboží.

Oproti tomu technologie stojí „Box on Demand“ neboli „krabice na míru“ (na českém trhu nabízí výrobu krabic na míru právě platforma BOX48.cz – okamžitá online kalkulace, srovnávač cen krabic, 95% zakázek vyrábí do 48 hodin). Tato technologie může i začínajícímu e-shopu nebo startupu nabídnout luxus v podobě výroby krabice na míru bez nadbytečného předzásobení. Díky menším objednávacím množstvím just-in-time se pak ve velmi krátké době může z komplikovaného vícedruhového balení stát „IKEA style“.

Toto balení pro e-shop ale nechce dělat kompromisy v ochraně produktů. Kromě redukce místa na skladě si tak majitel e-shopu zajistí odbourání vnitřních fixací. Zákazník najednou dostává úplně jiný produkt. Zákazníkovi odesílá jednodruhové ekologické balení s dostatečnou ochranou. Což je vlastně to co chce od začátku.

Toto balení dokonce může využít k vyšší ochraně zboží při přepravě. Odpadávají tak reklamace kvůli kvalitě balení od dopravce a celkově se díky nižšímu objemu platí i nižší přepravní náklady. Takové balení nevyžaduje složitou kompletaci a manipulaci.

balení pro e-shop Wuders.cz
balení stolu pro e-shop Wuders.cz

Škálování vs. e-shop balení

Uvelkých rychle rostoucích e-shopů s tisíci objednávkami denně dává klasická kartonážní výroba větší smysl. Podle velikostí a rozměrů zboží je minimální objednatelné množství (MOQ) v řádu 1000-2500 ks krabic.

Takové e-shop balení je sice standardní (vyžaduje např. použití papírových, plastových nebo výplní), ale jeho výhodou jsou nižší pořizovací ceny v přepočtu na jednotku balení.

Existuje balení na míru pro velké e-shopy?

Jakmile e-shop překročí jednotky tisíc objednávek za den, tak se už většinou s jistotou neobejde některé z forem automatizace balení. Standardem v této oblasti je napojení na ERP/WMS systém s využitím WCS (Warehouse Control System).

V těchto objemech je vkládání faktur/brožur, potisk přepravních etiket, vážení balíků, potisk bez použití automatizačních technologií většinou nereálné a způsobilo by neefektivitu při hladkém průchodu zakázky systémem. Tlak na manažery výroby a logistiky ale samozřejmě přichází i ze strany koncového zákazníka. Ten očekává brandové ekologické balení, personalizaci a zároveň spolehlivou ochrana produktů. Efektivita a ekonomika balení ale nejde pokaždé s těmito požadavky ruku v ruce.

Jak na bezpečnost balení a snížení vratek?

Bezpečnost balení a řízení reklamací mají k sobě velmi blízko. Ač to není ze začátku zřejmé, management vratek je kritická složka online podnikání. Pokud se jedná o obrátkové zboží, lze reklamace řešit opakovaným prodejem zboží. Zákazník ale většinou vrací zboží v nevhodném balení, což ve finálě zvyšuje % nedobytných pohledávek (poničené zboží ve vratce). Jak jsme již informovali – klesá také hodnota vráceného zboží (které nelze dále vrátit do oběhu).

Díky krabicím o přesných rozměrech naopak můžete hodnotu vráceného zboží udržet. Klíčem je pak vyšší ochrana zboží v balení. Zákazník tak zboží vrací neporušené a dokonce v balení, ve kterém mu zboží přišlo. Takové zboží pak může být snadno znovu naskladněno, zabaleno a rychle připraveno k expedici.

Automatizaci a optimalizaci obalového hospodářství se věnujeme na webu Panotec.cz. Protiskluzný program pro optimalizaci paletových jednotek prezentujeme na webu Antislip-paper.cz.

Pokud Vás tato problematika zaujala a řešíte škálování ve Vaší fázi růstu, rádi Vám poradíme na poptavky@packung.cz.

Seznam důvodů proč je Box48.cz ten správný systém pro vás a vaše podnikání

Systém box48.cz neustále vyvíjíme na základě vašich podnětů. Zpětná vazba je pro nás dar a díky ní se rychleji zdokonalujeme

Seznam dalších novinek budeme pravidelně zveřejňovat. V případě, že máte jakýkoliv dotaz neváhejte nás kontaktovat ZDE.

Recommended Posts